„Последният запис на Beatles“ излиза с помощта на изкуствен интелект. За това разказа сър Пол Маккартни в предаването Today на BBC Radio 4. Той заяви, че технологията е била използвана, за да „извлече“ гласа на Джон Ленън от старо демо, така че да може да завърши песента.
„Току-що я завършихме и тя ще бъде издадена тази година“, обясни той. Сър Пол не назова името на песента, но вероятно става дума за композиция на Ленън от 1978 г., наречена Now And Then.
Тя вече е била разглеждана като възможна „песен за събиране“ на „Beatles“ през 1995 г., когато те съставяха своята поредица „Антология“, обхващаща цялата им кариера.
Сър Пол е получил демото година по-рано от вдовицата на Ленън, Йоко Оно. Тя е една от няколкото песни на касета с надпис „For Paul“, която Ленън е направил малко преди смъртта си през 1980 г.
Ленън пише „Now And Then“ по време на „пенсионирането си“, когато няма звукозаписен договор и е зает с отглеждането на сина си Шон.
Изчистени от продуцента Джеф Лин, две от тези песни – Free As A Bird и Real Love – са завършени и издадени през 1995 и 96 г., като това е първият „нов“ материал на Beatles от 25 години насам.
Групата се опитва да запише и Now And Then – извинителна любовна песен, която е доста типична за по-късната кариера на Ленън, но сесията бързо е прекратена.
„Беше един ден – един следобед, наистина – да се заиграем с нея“, спомня си Лин.
„Песента имаше припев, но в нея почти напълно липсваха стихове. Направихме бекграунд – груб вариант, който наистина не довършихме“.
По-късно сър Пол твърди, че Джордж Харисън е обявил песента за „боклук“ и е отказал да работи по нея.
„Тя нямаше много добро заглавие, нуждаеше се от малко преработка, но имаше красив куплет и го пееше Джон“, казва той пред Q Magazine.
Твърди се, че е имало и технически проблеми с оригиналния запис, при който е имало постоянно „бръмчене“ от апартамента на Ленън.
През 2009 г. нова версия на демозаписа, без фоновия шум, е издадена на диск. Феновете спекулират, че този запис може да не е бил наличен през 1995 г., като предполагат, че е бил откраднат от апартамента му, заедно с други лични вещи, след смъртта му.
През изминалите години сър Пол неведнъж е говорил за желанието си да завърши песента.
„Тази песен все още се пази“, казва той през 2012 г. в документален филм на BBC Four за Джеф Лин, като заявява, че иска да я завърши. Изглежда, че технологиите вече са дали на музиканта възможност да постигне тази цел.
Повратната точка настъпва с документалния филм „Get Back“ на Питър Джаксън, където монтажистът на диалози Емил де ла Рей обучава компютри да разпознават гласовете на „Beatles“ и да ги отделят от фоновите шумове и дори от собствените им инструменти, за да създадат „чист“ звук.
Същият процес позволи на сър Пол да „направи дует“ с Ленън по време на неотдавнашното му турне, а миналата година бяха създадени нови миксове със звук на албума Revolver на Beatles.
Пред Radio 4 Пол уточнява: „Имахме гласа на Джон и пиано и двете можеха да се разделят с помощта на изкуствен интелект. Те казват на машината: „Това е гласът. Това е китара. Изгуби китарата“.
„Така че, когато дойдохме да направим това, което ще бъде последният запис на Бийтълс, това беше демо, което Джон имаше. Успяхме да вземем гласа на Джон и да го изчистим чрез този ИИ.“
Въпреки това музикантът признава, че други приложения на изкуствения интелект му дават повод за безпокойство.