„Истории с опашки“ подрежда Красимир Андонов в галерия „Синтезис“. Изложбата на оператора, фотограф и дългогодишен преподавател в НАТФИЗ събира работи по тази серия от над 25 години.
„Направих първите снимки от серията, докато бях студент по операторско майсторство във ВИТИЗ. Тогава, под влияние на проф. Румен Георгиев – Рум, се запалих по фотографията на ежедневието и започнах да снимам всяка интересна репортажна ситуация, която успявах да видя.
Когато имаме един кадър с няколко обекта, зрителят винаги търси връзката помежду им – и ако ти предварително заложиш комуникация между обектите, дори тя да се случва в живота точно за един миг, историята, която носи снимката, става съвсем различна.
С времето забелязах, че в хаоса от запечатани моменти се появяват изображения, които кореспондират помежду си. Това ме насочи да организирам работата си по няколко теми, една от които – животните. Мисля, че първата фотография в изложбата е заснета през 1992 година, а последната е от 2021-ва.
Ако ги нямаше датите под изображенията, трудно може да се улови разликата във времето. Това не е търсено нарочно – замислих се, че като оператор съм научен да поддържам единен визуален стил на картината, нещо, което несъзнателно съм приложил и при тази дълго снимана фотографска серия.
Как се снимат животни ли?
Лесно, защото никога нямат нищо против да им досаждам с фотоапарата… И трудно, защото винаги изпитват бързината ми – нямат навика да повтарят два пъти един и същи номер“, споделя авторът.
Николай Трейман пише в списание „Фото око“: „Все по-рядко се вглеждаме, все по-малко светът ни интересува като визуална находка. Краси Андонов е изключение. Той осъзнава ценността да наблюдава света с детски очи, да се радва на случайностите и тяхното видимо проявление. Ситуацията e категорично ясна, случайна, добре премерена във всеки детайл. Убеден съм, че за да бъде превърната във фотография, е предварително преживяна и изпитана. Овладеният рефлекс за бърза реакция е постепенно осъзнатата готовност за среща с неочакваното. Разказаните истории са симпатични и разбираеми. Заредени с богат, пълнокръвен и емоционално наситен живот. Носители на позитивното са животните, както Краси твърди – поради тяхната човечност.“
Красимир Андонов
е филмов оператор и фотограф. Той е преподавател и ръководител на бакалавърската програма „Фотография” в НАТФИЗ “Кръстьо Сарафов”, където завършва специалност „Кино и телевизионно операторско майсторство“ (1995) при проф. Георги Карайорданов, а по-късно – и „Художествена фотография“ (1997) в класа на проф. Румен Георгиев.
Носител е на наградата за най-добра камера от South East European Film Festival в Лос Анджелис за филма „Отрова за мишки“ (реж. Константин Буров, 2014) и на приза за операторска работа на Българската филмова академия за „Съдилището“ (реж. Стефан Командарев, 2016).
Работата му като фотограф е показвана и награждавана в България, Франция, Канада, Нова Зеландия и Китай, а негови дългосрочни проекти са показвани в самостоятелни изложби като „Светлина и култ“ в галерия „Кредо Бонум“ (2012) и „Пенсионирани птици“ в рамките на фестивала Международни фотографски срещи в Пловдив (2020).
Същата серия е представена с прожекция на престижния фестивал за фотожурналистика Visa Pour L‘Image в Перпинян, Франция. Негови фотографии са публикувани в списания като Eva, PHOTO, Geo, National Geographic, Schwarzweiss и ZuDeutscheZeitung.
Откриването на „Истории с опашки“ е на 28 септември от 18.30 часа и продължава до 11 ноември.