Носителката на „Оскар“ Натали Портман нарече актьорската игра „лукс, който жените не могат да си позволят“.
„Влизала съм в много роли, но, честно казано, мисля, че това е лукс, който жените не могат да си позволят“, каза тя пред Wall Street Journal (WSJ).
„Не мисля, че децата или партньорите ми биха проявили разбиране към това да карам всички да ме наричат „Джаки Кенеди“ през цялото време.“ Думите ѝ са препратка по повод филма, в който участва през 2016 г. – „Джаки“ – и проследява бившата първа дама, изиграна от Портман, след убийството на съпруга ѝ.
По време на интервюто за WSJ Портман обсъжда ролята си в новия филм на Тод Хейнс „Май декември“, в който играе актриса на име Елизабет Бери, изпратена да засенчи жена с неприятно минало в подготовка за представянето ѝ във филм.
Портман не е чужда на интензивната подготовка, тъй като за „Черният лебед“ на Дарън Аронофски и за който получава първия си „Оскар“, се подлага на изтощителни балетни тренировки по пет часа на ден шест дни в седмицата в продължение на няколко месеца.
Тя обаче казва, че никога не е използвала актьорската техника на руския театрален режисьор Константин Станиславски. Тя е създадена през 1900 г. и доразвита от легендарния актьорски треньор Лий Страсбърг, казват от Института за театър и кино „Лий Страсбърг“.
В „Май декември“ Натали Портман претърпява тревожна трансформация, припомня CNN. Тя насърчава актьорите да използват своята „физическа, умствена и емоционална същност“, за да създадат персонаж, като същевременно черпят от собствения си житейски опит за ролята, допълва институтът и провокира различни реакции сред актьорите относно нейната полезност.
Известно е, че някои актьори, сред които Джеръми Стронг, Даниел Дей-Люис и Робърт де Ниро, са използвали техниката на потапяне, при която звездите могат да останат в образа си по време на даден проект.
Жените актьори също са я използвали. През 2021 г. Лейди Гага сподели пред британския Vogue, че методът на игра ѝ е помогнал да пресъздаде образа на социалистката Патриция Реджани в модната биография „Къщата на Гучи“, за която получи номинация за „Златен глобус“.
Други актьори обаче са изразявали резерви към техниката.
Звездата от „Наследство“ Брайън Кокс заяви през 2021 г. в предаването Late Night with Seth Meyers, че се притеснява от подхода към тази актьорска игра: „Ако не можеш да се отделиш, накрая се изчерпваш“.
Мерил Стрийп също е коментирала техниката на Станиславски. Тя заяви, че „е била толкова депресирана“, докато я е използвала, за да изиграе Миранда Пристли в „Дяволът носи Прада“.