За поредна година София Филм Фест ще представи всички номинирани филми за Наградата LUX на публиката в партньорство с Европейския парламент. Това са финландският „Паднали листа“ на Аки Каурисмаки, германският „Учителската стая“ на Илкер Чатак, френският „На борда на Адаман“ на Никола Филибер, испанският „20 000 пчели“ на Естибалис Уресола и копродукцията между Естония, Франция и Исландия „В димна сауна“ на Ана Хинтс.
Финландската актриса Алма Пьойсти очарова с превъплъщенията си зрителите по света в продължение на 20 години. В нейната филмография фигурират 29 филма, вече сме я гледали в образа на легендарната Туве Янсон в „Туве“ на Зайда Бергрот и като героиня в „Добрият шофьор“ на Тонислав Христов, а след седмица ще имаме възможност да я видим в главната роля в най-новия филм на Аки Каурисмаки „Паднали листа“, Това беше една от най-обсъжданите творби в Кан ’23 и неслучайно бе удостоен с награда на журито и с номинация за „Златна палма“.
Това е четвърта част от своеобразната кинопоредица, посветена на хората от работническата класа – „Сенки в рая“ (1986), „Ариел“ (1988) и „Момичето от кибритената фабрика“ (1990). Двама самотници се срещат случайно една нощ в Хелзинки и се опитват да открият любовта, която всеки заслужава. Филмът е поредната възхитителна, драматична и романтична история, поднесена в характерния за Каурисмаки стил, с чар и сериозен рокендрол саундтрак. С номинации за европейски филм, режисьор и сценарий – Каурисмаки, актриса и актьор – Алма Пьойсти и Юси Ватанен, „Паднали листа“ е един от най-обсъжданите филми от членовете на ЕФА и неслучайно е сред петте номинирани филма за Наградата LUX на публиката за 2024 година.
Специалната гостенка на СФФ Алма Пьойсти ще представи лично „Паднали листа“ на 14, 15 и 16 март в кината „Люмиер“, „Одеон“ и Културен център G8, където е предвидена дискусия за Наградата LUX на публиката и значимостта на тази инициатива за киното в европейски и глобален мащаб.
Сред номинираните за Наградата LUX на публиката е и един Оскарен фаворит – „Учителската стая“ на режисьора Илкер Чатак получи номинация за най-добър международен филм, след като бе удостоен с четири германски филмови награди (включително за най-добър филм) и призовете на Europa Cinemas и на Арт кината в секция „Панорама“ на Берлинале ’23.
Сюжетът е фокусиран върху една млада учителка, която попада в центъра на скандални разкрития за умело действащ крадец на територията на гимназията, в която преподава. В историята са преплетени противоречивите представи, които се изграждат в различните семейства въз основата на традиции и възпитание, както и неизкоренимите предразсъдъци, породени от произход и националност, с които хора на най-различни възрасти се отнасят помежду си.
„На борда на „Адаман“ е уникален документален киноразказ, който спечели сърцата на публиката и журито, както и престижната „Златна мечка“ на Берлинале ‘23. Неговият създател Никола Филибер е автор със завидна филмография и авторитет в документалното кино, чиито ретроспективи са представяни в цял свят, включително Британския филмов институт в Лондон и МоМА в Ню Йорк.
Най-новата му творба проследява живота на пациентите и лекарите в психиатричния център „Адаман“, който действа върху уникална плаваща структура по река Сена в самия център на Париж. Представени са методите за лечение на психично болни, приложени с много топлина и ентусиазъм, а също и портрети на няколко пациенти, които – изненадващо за състоянието си, са способни да създават оригинални, вълнуващи произведения на изкуството.
Испанският филм „20 000 вида пчели“ също се радва на овации и интереса на публиката и критиката на Берлинале ’23 – там получи „Сребърна мечка“ за най-добро изпълнение на главна роля (София Отеро, най-младата носителка на тази награда) и наградата на режисьорската гилдия за авторката на филма Естибалис Уресола.
Историята е посветена на едно дете, което расте в своеобразен пчеларски матриархат в Страната на баските и на фона на свадливи майки и лели се опитва да открие своето име и идентичност. Пчелни кошери и слънчеви пейзажи допълват деликатната тъкан на филма и напомнят за значението на културното наследство, общността, възпитанието и намирането на вътрешен покой.
С наградата за най-добър документален филм на ЕФА ’23 и с приза за най-добър режисьор в конкурса „Световно документално кино“ от Сънданс ’23, пред публиката в София пристига „В димна сауна“, копродукция между Естония, Франция и Исландия.
С автентичен авторски подход режисьорката Ана Хинтс е създала променящ представите поглед към човешкото битие в женско тяло, показвайки жените „такива, каквито са“, с дълбока емоционална достоверност и съпричастност.
Филмът е вълнуващ и задушевен поглед към проблемите на психическите травми, изцелението и сплотеността; заснет е като картина на Вермер или Рембранд, а образите се носят като дима – задържат се, разнасят се, застиват за кратко, преди да изчезнат и да се появят отново…