Романите на Харуки Мураками са пълни с музикални препратки. От фуги на Бах до поп хитове на „Бийтълс“ – книгите на японския писател понякога изглеждат по-скоро като хранилища на огромната му колекция от грамофонни плочи. Веднъж Мураками изчислява, че притежава около 10 000 плочи, но казва, че се страхува да ги преброи.
Мураками е роден през 1949 г. в семейството на баща, който е будистки свещеник и майка, която се занимава с търговия. От ранна възраст се интересува от западната литература, като чете произведенията на Франц Кафка, Гюстав Флобер, Чарлз Дикенс, Кърт Вонегът и Джак Керуак. Интересът му към западните писатели се отразява и на музикалните му вкусове и докато учи драматургия в университета „Васеда“ в Токио, Мураками работи в магазин за грамофонни плочи, специализиран за джаз и поп записи, а по-късно създава собствено кафене и джаз бар.
Музикалните препратки на автора обхващат множество стилове, но има три основни жанра, които се появяват отново и отново. Това са класическата музика, джазът и американският поп. Всъщност самите заглавия на романите му често са вдъхновени от песни на някои от основните носители на тези три жанра. Спомнете си „Norweigian Wood“, кръстен на известната песен на Бийтълс и първата западна песен, в която се използва цитра. Имената на „Танцувай, танцувай, танцувай“, „На юг от границата“ и „На запад от слънцето“ също са взети от американски поп песни.
Героите му често са изобразявани като обвързани с музиката, която слушат, като определени парчета сами по себе си действат като мотиви на разказа и на определен герой. Тези парчета придават текстура и живот на героите в цялата им самота, лудост и страст. По този начин Мураками е един от най-филмовите писатели, работещи днес. Подобно на Ник Хорнби, той създава саундтрак за романите си и по този начин ги обвързва с реалния свят.
В резултат на това Мураками е може би един от малкото писатели, които оказват почти толкова голямо влияние върху света на музиката, колкото и върху света на литературата. Вярата му, че песните наистина имат силата да променят света, дава на художествената му литература силата да влияе на музикалните вкусове и да определя тенденциите по целия свят. Например след японската премиера на „1Q84“ на Муруками „Синфониета“ на Леош Яначек, която се споменава отново и отново в хода на историята в романа, се продава в толкова копия за една седмица, в колкото е продадена през предходните 20 години.
Затова в чест на приноса на Мураками към музиката включихме плейлист с всички музикални произведения, споменати в художествената литература на този любим наш автор. Започнал писателската си кариера през 70-те години на ХХ век, неговият плейлист ни позволява да проследим как се е развила употребата на музика в романите му, как са се развили вкусовете му и как изобщо се е променила картината на популярната музика през последните 40 години.
Чуйте тук всички песни:
Песните споменати в романите на Мураками:
- ‘Rainy Night’ In Georgia – Brooke Benton
- ‘California Girls’ – The Beach Boys
- ‘Piano Concerto No.3 In C Minor#’ – Ludwig Van Beethoven
- ‘A Gal In Calico’ – Miles Davis
- ‘Return to Sender’ – Elvis Presley
- ‘Everyday People’ – Sly & The Family Stone
- ‘Woodstock’ – Crosby, Stills, Nash & Young
- ‘Spirit In The Sky’ – Norman Greenbaum
- ‘Hey There Lonely Girl’ – Eddie Holman
- ‘Good Luck Charm’ – Elvis Presley
- ‘Haydn Piano Sonata No.32 In G Minor’ – Franz Joseph Haydn
- ‘Rubber Ball’ – Bobby Vee
- ‘It’s So Peaceful In The Country’ – Mildred Bailey
- ‘Piano Sonata No.2 In F Major’ – Wolfgang Amadeus Mozart
- ‘MacArthur Park’ -Richard Harris
- ‘Midnight Special’ – Johnny Rivers
- ‘Roll Over Beethoven’ – Johnny Rivers
- ‘Johnny B. Goode’ – Johnny Rivers
- ‘Main Title from Star Wars‘ – John Williams
- ‘Perfida’ – Percy Faith
- ‘Air Mail Special’ – Benny Goodman
- ‘Positively 4th Street’ – Bob Dylan
- ‘Georgia On My Mind’ – Ray Charles
- ‘Do Nothin’ Till You Hear From Me’ – Count Basie Orchestra
- ‘Sophisticated Lady’ – Johnny Hodges
- ‘La Gazza Ladre Overture’ – Giachino Rossini
- ‘Tannhäuser Overture’ – Richard Wagner
- ‘The Flying Dutchman’ – Richard Wagner
- ‘Born In The USA’ – Bruce Springsteen
- ‘Night And Day’ – Frank Sinatra
- ‘Light My Fire’ – The Doors
- ‘The Long And Winding Road’ – The Beatles
- ‘Mama Told Me (Not To Come) – Three Dog Nights
- ‘Norwegian Wood (The Bird Has Flown) – The Beatles
- ‘Prélude No.5 en ré majeur – Jacques Loussier
- ‘Merry Christmas Mr Lawrence’ – Ryuichi Sakamoto
- ‘Hit The Road Jack – Ray Charles
- ‘Travelin Man’ – Ricky Nelson
- ‘All Alone Am I’ – Brenda Lee
- ‘(What A) Wonderful World’ – Sam Cooke
- ‘Beyond The Sea’ – Bobby Darin
- ‘Hound Dog’ – Elvis Presley
- ‘Theme From Shaft‘ – Isaac Hayes
- ‘Mr. Roboto’ – Styx
- ‘Frenesi’ – Arti Shaw
- ‘Moonglow’ – Artie Shaw
- ‘Piano Concerto No. 1 in E-Flat Major’ – Franz Lizst
- ‘South Of The Border’ – Frank Sinatra
- ‘Winterreise’ – Franz Schubert
- ‘The Star-Crossed Lovers’ (aka pretty girl) – Duke Ellington
- ‘Burning Down The House’ – Talking Heads
- ‘As Time Goes By’ – Dooley Wilson
- ‘Tara’s Theme (From Gone With The Wind)’ – Percy Faith & His Orchestra
- ‘The Hawaiian Wedding Song’ – Andy Williams
- ‘Canadain Sunset’ – Andy Williams
- ‘Waldzenenen, Op. 82 ‘- Robert Schumann
- ‘Die Zauberflöte’ – Wolfgang Amadeus Mozart
- ‘Musical Offering BMV. 1079’ – Johann Sebastian Bach
- ‘Das Veilchen’ – Wolfgang Amadeus Mozart
- ‘Piano Sonata No.23 in F Minor’ – Ludwig Van Beethoven
- ‘Take Me To Aruanda’ – Astrud Gilberto
- ‘Mack The Knife’ – Bobby Darin
- ‘Surfer Girl’ – The Beach Boys
- ‘I’ll Remember April’ – Errol Garner
- ‘La Boheme, Act 1’ – Giacomo Puccini
- ‘Sonata For 2 Pianos in D Major’ – Wolfgang Amadeus Mozart
- ‘Crossroads’ – Cream
- ‘Little Red Corvette’ – Wild Stylerz
- ‘Piano Trio No.7 in B Flat Major’ – Ludwig Van Beethoven
- ‘Auld Lang Syne’ – Anon.
- ‘Home From The Range’ – Roy Rogers
- ‘Autumn Leaves’ – Erroll Garner
- ‘Dear Heart’ -Henry Mancini
- ‘Barbados’ – Cahrlie Parker
- ‘Blue Hawaii’ – Elvis Presley
- ‘Bali Hai’ -Stacey Kent
- ‘Blues Ette’ – Curtis Fuller Quintet
- ‘I Can’t Go For That (No Can Do)’ – Daryl Hall and John Oates
- ‘Sinfonietta’ -Leoš Janáček’
- ‘Prelude and Fugue No. 1’ – Johann Sebastian Bach & Glenn Gould
- ‘Billie Jean’ Michael Jackson
- ‘Atlanta Blues’ – Louis Armstrong
- ‘Concerto For Strings And Oboe In A Minor’ – Antonio Vivaldia
- ‘Its Only A Paper Moon’ – Ella Fitzgerald
- ‘Chantez Les Baz’ – Luois Armstrong
- ‘Little Red Rooster’ -The Rolling Stones
- ‘Annees De Pelerinage, Book 1’ – Franz Liszt
- ‘Round Midnight’ – Theolonius Monk
- ‘Viva Las Vegas’ – Elvis Presley
Статията е публикувана в https://faroutmagazine.co.uk/