Първите шест филма в Балканския конкурс на София Филм Фест

от Нощни птици

Балканският конкурс на София Филм Фестсъбира едни от най-актуалните филми, създадени в региона през последната година. Тазгодишната програма включва 12 филмови разказа от Балканите. Ето ги и първите шест в 28-ото издание на феста.

Копродукцията на Северна Македония, Хърватия, Франция, Люксембург и Косово „М“ е филм за порастването на осемгодишно момче в постапокалиптична ера. Когато Марко е достатъчно голям, за да излезе от дивата гора и да опознае света, той среща психопати, но и тежковъоръжени ловци на хора, които сеят зло в името на доброто. „Когато бях малък, баща ми ми казваше, че е наша отговорност да направим света около нас малко по-добър. До последните си дни той упорито твърдеше, че филмите също трябва да носят тези идеи. Днес разбирам неговата тъга и объркване от действителността, в която живеем, и тревогата от мрачния изход, който бъдещето може да донесе“, споделя режисьорът Вардан Тозия.

„Свобода“ (Libertate) на Тудор Джурджу (Румъния – Унгария) пренася зрителите в хаотичните дни на революцията от декември 1989 година, която сваля комунистическия режим. Трансилванският град Сибиу става арена на кървава конфронтация между войници, полицаи, цивилни протестиращи и представители на тайната полиция. Ситуацията ескалира до такава степен, че армията хвърля в празен плувен басейн стотици затворници, обвинени в тероризъм.

Преди години в интернет се разпространяват кадри на побой над мъж, извършен от група хора в центъра на Любляна. Стотици, ако не и хиляди хора са го гледали на живо и никой не е реагирал по никакъв начин, дори с обаждане в полицията. Това събитие от реалния живот служи като отправна точка за най-новия филм на Янец Бургер „На живо“ (Observing), копродукция на Словения, Италия, Хърватия и Северна Македония. Както в повечето игрални филми на Бургер, и тук той изследва обществото и неговата липса на съпричастност и човечност. Най-важният въпрос в случая е дали актът на наблюдение на престъпление, без да има ответна реакция и особено в дигитализирания свят, не е престъпление сам по себе си и каква трябва да бъде присъдата за подобно деяние.

Variety определя втория филм на София Екзарху – Animal, като „прочувствен портрет на живота сред пайети и поквара в гръцки курорт“. Историята ни запознава с група артисти на остров, който се подготвя за активния туристически сезон. Те са принудени да се борят с мрачната реалност, знойните средиземноморски нощи се изпълват с насилие, а шоуто трябва да продължи! Animal (Гърция – Австрия – Румъния – Кипър – България) влиза в Балканския конкурс след няколко престижни отличия – „Златен Александър“ от международния конкурс на фестивала в Солун, екипна награда, както и поделения приз за най-добра актриса на Димитра Влагопулу, чието актьорско майсторство бе наградено и на фестивала в Локарно. Номиниран за най-добър филм във Валядолид, Сараево и Гьотеборг, във Ванкувър творбата на София Екзарху бе отличена с наградата „Авангард“.

В момент, в който глобалният интерес към науката е подсилен от успеха на филмовия хит „Опенхаймер“, „Пазители на формулата“ (Guardians of the Formula) на Драган Бьелогрлич, копродукция на Сърбия, Словения, Черна гора, Северна Македония, предлага един изключително завладяващ поглед към малко известен епизод, който бележи историческа пресечна точка между медицината и ядрените науки. Базиран на книгата на Горан Милашинович „Случаят Винча“, в центъра на този елегантно изграден филм попадат етичните и идеологическите дилеми на блестящи учени, които са принудени да намерят изход от ситуация, в която се оказват техни колеги, случайно изложени на сериозно количество радиация. Историята проследява трансформацията им, попаднали в изследователска среда отвъд Желязната завеса по време на Студената война, но и развитието на стремежа да се открие ключът – дори и чрез изключително болезнена, потенциално смъртоносна процедура – към надеждата за спасяване на човешки животи. Филмът е носител на два приза от фестивала в Локарно, на наградите на публиката в Сараево и в Палм Спрингс.

Изгубена годеница по улиците на Истанбул и мъж, който се опитва да открие истината – има ли възможност за избор, или всичко е предопределено? Съдбата на двамата млади е разказана в копродукцията на Турция и България „Живот“ (Life) на турския режисьор Зеки Демиркубуз. Той проследява перипетиите на една девойка, която е принудена от баща си да се задоми, но в знак на несъгласие бяга от дома си, а бъдещият младоженец е твърдо решен да открие каква е причината за нейното поведение. В детайлната, умело конструирана драматургична история се сблъскват патриархални традиции и отношение към съвременния живот, които не могат да съществуват в синхрон, но различните им елементи оформят реалността в много консервативни общества дори и в XXI век.

Може да харесате още