Да превърне научните формули в изкуство, се е заела Валентина Шарра в изложбата си „Органична формула“. Творбите могат да се видят от 23 ноември до 10 януари в галерия „Структура“.
Шарра продължава изследването на формулите, прилагани в науката, за да онагледят връзките между елементите и по този начин да структурират познанието.
Шарра извежда научните конструкции отвъд конвенционалното им значение и ги разширява до експресивни и семантични измерения, отбелязват от галерията.
Като използва символи, абстрактни понятия, тя създава органични формули, надхвърлящи научната стойност и посочващи фините природни зависимости, които са в основата на света.
В две линии се развива експозицията. Първата е свързана със създаването на нови органични формули, способни да обяснят реалността чрез използване на творчески подход към знанието. Втората е с изследването на символни скулптури, които изразяват добре познати понятия и явления, част от съвременния ни живот, които все още нямат общо разпознаваема визуална представа за знание.
Шарра навлиза в богатата история на символите, като прави паралели между древната философия, сакралната геометрия и съвременните художествени изразни средства, изследвайки ролята им за разбирането на хармонията на Вселената.
В тази поредица от творби Шарра остава вярна на своя скулптурен език, който следва определена алхимична логика. При нея цялостното въздействие на обекта се изгражда не само от формата му, но и от комбинацията от материали и текстури, връзката им с първичните елементи (земя, огън, вода и въздух) и символичната им употреба.
Фантастичното и въображаемото се сливат с научни и физически изследвания. Нейните скулптури вдъхват живот на видимите нереалности, които се материализират и са принудени да се подчинят на същите природни закони като нашите тела, което ги прави съотносими и разбираеми.
По този начин Шарра набляга на способността на скулптурата не само да отразява реалността, но и да формира и направлява начина на мислене, променяйки възприятието ни за заобикалящата среда и допринасяйки за общото творческо познание.
Валентина Шарра
е родена през 1983 г. в Рим. След магистърска степен по право и множество специализирани курсове по фотография тя получава дипломата си с отличие през 2013 г. в Академията за изящни изкуства в Рим с дипломна работа на тема Les espaces en friches („Пустеещи земи в градското пространство“), написана по време на програмата за обучение във Villa Arson, Ecole nationale supérieure d’art в Ница, Франция.
Понастоящем живее и работи в София, където през 2018 г. завършва магистърска степен по скулптура в Националната художествена академия.
Нейните творби са интервенции на място, които преминават от фотография към инсталация, от скулптура към звук; някои от тях са постоянни творби в публични пространства или в природни обекти, включително Acqua Non Potabile, пластмасов фонтан за конкретно място, поръчан от Българския фонд за жените за Европейска столица на културата Пловдив 2019; „Пътеката на трептящите камъни“, наземно художествено произведение в скалите край Струпаница, Луковит; Vita в Националния парк Мурджия, Италия; Entre terre et ciel, постоянна инсталация на входа на болница Арше в Ница, Франция.
От 2016 г. насам тя провежда специфично изследване за каменната скулптура, при което начинът на действие не е насочен към оформяне – лепене – придаване на форма на камъка, а фокусът е върху израстването – изграждането или трансфигурирането на потенциала на самия камък.
Скулптурите ѝ са пряко следствие от първоначалната форма или от геоложкия строеж на камъните. Всеки камък е избран заради способността му да внушава и заради способността му да се превръща.
През 2018 и 2019 г. Валентина Шарра е подкрепена от Програмата за подкрепа на наградата „Гауденц Б. Руф“. През 2020 г. получава стипендия в Akademie Schloss Solitude, Щутгарт, в рамките на Източноевропейската програма за обмен.
Проектът е реализиран с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“.