Минаха 100 дни от както започна стачката на сценаристите в Холивуд, но преговорите с големите филмови студиа са в застой, предава Reuters.
Стачката започна на 2 май, след като преговорите между Гилдията на американските сценаристи (WGA) и големите студия стигнаха до задънена улица по отношение на възнагражденията, минималния брой служители в писателските зали и остатъчните плащания в ерата на стрийминга, наред с други въпроси.
Сценаристите се стремяха също така да регулират използването на изкуствен интелект, за който се опасяват, че може да замени техния творчески принос.
Ръководителите на развлекателната индустрия се опитват да се ориентират в кръстосаните течения на намаляващите приходи от телевизионни предавания, филмовия боксофис, който все още не се е върнал на нивата отпреди COVID, и стрийминг бизнеса, който до голяма степен се бори да излезе на печалба.
„Намираме се в някои неизследвани води“, заяви миналата седмица пред инвеститорите главният изпълнителен директор на Warner Bros Discovery (WBD.O) Дейвид Заслав, който предупреди, че несигурността относно трудовите вълнения в Холивуд може да повлияе на графика на филмовата програма на компанията и на способността ѝ да произвежда и доставя съдържание.
Към сценаристите се присъединиха и актьорите, представлявани от Гилдията на филмовите актьори (SAG). Техните стачни действия започнаха от 14 юли като исканията им са сходни: по-добро заплащане и използването на изкуствения интелект са сред водещите питания. Те на практика спряха производството на сценарийни телевизионни предавания. С тези демонстрации се повлия на много събития в шоубизнеса като недоволството стана причина и за отлагане на церемонията на телевизионните награди „Еми“. Стачката на двата профсъюза е първата по значимост от 1960 г. насам.
На срещата миналата седмица, на която се обсъждаше подновяването на преговорите между WGA и Алианса на филмовите и телевизионните продуценти (AMPTP), групата, която представлява големите студия в преговорите, не определи конкретна дата за връщане на масата за преговори.
По-късно същия ден WGA изпрати съобщение до своите 11 500 членове с оплакване от изтичането на подробности от поверителната сесия. Все пак заявяви, че преговорният комитет на гилдията „продължава да е готов да се ангажира с компаниите и да възобнови преговорите в дух на добра воля“.
„Участваме, докато не получим сделката, от която се нуждаем и която заслужаваме, но не можем да не бъдем обезкуражени от отношението, което получаваме от AMPTP“, каза Доун Прествич, чиито филми включват телевизионната драма „Chicago Hope“. Прествич допълва, че става въпрос за безразличие, но също така „в някои отношения и откровената жестокост“.
Прествич казва, че ръководителите на студията трябва да бъдат творчески партньори на писателите, както е било в миналото.“Този бизнес сега се променя“, казва тя. „Сега не се чувствам като човек.“
Тримесечната стачка от време на време придобива реториката на класова война, като сценаристите нападат възнагражденията на медийните ръководители.
Главният изпълнителен директор на Уолт Дисни Боб Игър беше критикуван за това, че нарече исканията на профсъюза „просто нереалистични“. Самият той тъкмо удължи договора си, който му даде възможност да получи годишен бонус в размер на пет пъти по-висока от основната му заплата.
„Това, което ме натъжава, не е мисълта, че няма да спечелим“, казва телевизионният сценарист и член на WGA Джейми Пери. „Това, което ме натъжава, е, че се сблъсквам с алчността и жестокостта на това, което правят тези компании, и с абсолютната грешка на това, което правят. Чувствам се наистина зле.“
Както и при предишните стачки на сценаристите, тази стачка е в отговор на това, че Холивуд се възползва от нова форма на разпространение – и сценаристите се стремят да участват в новооткритите приходи.
Първата стачка през 1960 г. също събра сценаристи и актьори. Тогава те искаха да получат остатъчни плащания за показване на стари филми по телевизията. Две десетилетия по-късно, през 1985 г., сценаристите напускат работа, за да поискат дял от приходите от процъфтяващия пазар на домашно видео.
100-дневната стачка през 2007-2008 г. се фокусира отчасти върху разширяването на защитата на гилдията за „новите медии“, включително изтеглянето на филми и телевизионни предавания, както и съдържанието, предоставяно чрез интернет услуги, поддържани от реклами.
Този път основният въпрос е свързан с остатъчните плащания за стрийминг услуги, въпреки че исканията за ограничаване на нововъзникващите технологии за изкуствен интелект също придобиха значение. Reuters съобщи, че Disney е създала работна група, която да проучи изкуствения интелект и как той може да бъде приложен в развлекателния конгломерат, което е сигнал за неговото значение.
„Когато технологиите създават нови източници на приходи, работниците искат да получат дял от тях“, каза Стивън Рос, професор по история в Университета на Южна Калифорния – „Когато става въпрос за изкуствен интелект, това е екзистенциална криза. Те (служителите) имат потенциала да загубят работата си завинаги“.
Заради трудното протичане на преговорите, много от големите звезди дадоха своя принос като дариха огромна сума пари за своите колеги в киноиндустрията, които разчитат изцяло на заплатите си, за да могат да живеят.