Стачката на актьорите в Холивуд свърши, но какво точно се споразумяха двете страни?
SAG-AFTRA е разрешила десетки въпроси, вариращи от пенсионни и здравни вноски, през ограничения на броя страници за самостоятелно записани прослушвания, до заплащане на актьорите за втори план.
Все още остава „малкият въпрос за зомбитата“
Профсъюзът се притесняваше, че студиите могат да използват изкуствен интелект, за да съживят мъртви актьори или да създадат цифров Франкенщайн от частите на телата на истински актьори.
Това бяха едни от последните точки на сделката, които трябваше да бъдат постигнати, преди профсъюзът да прекрати 118-дневната си стачка в сряда, предава Variety.
В крайна сметка SAG-AFTRA не получи всички ограничения за изкуствения интелект, които искаше. Но получи повечето от тях, включително изискването, че ако актьорът Франкенщайн съдържа разпознаваеми черти на реални актьори, студиите трябва да получат разрешение от тези актьори.
„Ако използвате усмивката на Брад Пит и очите на Дженифър Анистън, и двамата ще имат право на съгласие“, казва Дънкан Крабтрий-Ирланд, главен преговарящ на профсъюза.
Изкуственият интелект се превърна в доминираща тема в стачката през последните 10 дни. За актьорите той застрашава контрола върху собствените им изпълнения и потенциално – препитанието им. Много от тях се опасяват, че ако могат, студиите няма да се поколебаят да ги заменят с цифрови версии на самите тях.
Кейтлин Дюлани, член на преговорния комитет на SAG-AFTRA, заяви, че разпоредбите за изкуствения интелект са „венецът“ на новия договор.
„Това беше нещото, което трябваше да оправим – казва тя. – И определено смятаме, че сме го направили. Наистина вярвам, че нашите членове ще се чувстват сигурни и защитени с това, което получихме.“ AI също беше от ключово значение за преговорите с Гилдията на американските писатели. Но за актьорите той беше още по-належащ – и по-сложен.
И двата профсъюза се страхуваха от начините, по които работата им можеше да бъде обърната срещу тях. Техните сценарии или изпълнения можеха да бъдат вкарани в база данни за обучение на ИИ и да бъдат използвани за създаване на „нови“ произведения. За актьорите резултатът би могъл да бъде синтетичен изпълнител, който не прилича на жив човек, но въпреки това е изграден от части от реални изпълнения.
Нито един от двата профсъюза не получи търсените от тях общи ограничения срещу този вид обучение. WGA получи споразумение за несъгласие и правото да се бори по въпроса в съда или при бъдещи преговори за договор.
Но в случая със SAG-AFTRA профсъюзът получи защита срещу използването на разпознаваеми физически характеристики в синтетични изпълнения.
Профсъюзът също така извоюва изискване за съгласие за използването на изображения на мъртви актьори.
Съгласно калифорнийския закон наследниците на починали актьори могат да контролират използването на имената и образите на актьорите в продължение на 70 години след смъртта им. Но това се отнася за търговска подкрепа, а не за „изразителни произведения“ като филми или телевизионни предавания.
Така че, когато студията прави биографичен филм с актьор, който изобразява известна личност, не е необходимо да получава разрешение от наследството на известната личност. Но с появата на изкуствения интелект студията теоретично би могла да направи чисто нов уестърн с дигитална версия на Джон Уейн, също без одобрението на неговите близки.
Преговарящите от SAG-AFTRA се противопоставиха на това. И според Крабтрий-Ирланд те са спечелили.
„Това вече го няма – казва той. – Те трябва да се обърнат към наследниците.“
SAG-AFTRA също така се стремяха да ограничат съгласията на AI до един проект. Така Харисън Форд можеше да се съгласи с използването на ИИ в конкретен филм „Индиана Джоунс“. Но няма да се разреши договорът му да позволи на студията да продължава да го репликира безкрайно в бъдещи филми за „Индиана Джоунс“.
Съгласно окончателното споразумение съгласието за използване на изкуствен интелект може да се отнася за повече от един проект, но тези проекти трябва да бъдат описани в договора, казва Крабтрий-Ирланд.
Профсъюзът и студиите прекараха много време в уточняване на подробностите по репликирането на второстепенните актьори. От страна на студиите някои предупредиха, че исканията на SAG-AFTRA ще поставят извън закона някои постпродукционни VFX дейности, които вече са стандартна процедура.